Overgangsmad og rytme

24. juni 2010

Alder:
7 mdr.

Overgangsmad og rytme

Hej Helen.

Tak for dit sidste brev, dine ideer gav mening og hjalp os lidt på vej, men har nok måtte erkende at Alma ikke synes at skemad er det bedste i verden ;0).

Jeg skriver derfor til dig igen for at få lidt ideer og gode råd mht Alma's kost.

Hun er nu 7 mdr, trives godt og tager fint på. Hun kan sidde selv, kravler og er meget aktiv og nysgerrig og generelt en glad pige. Som det er nu ser hendes dag ud som følger;

ca 6.30/7: vågner

7.30-8: Morgenmad, havre/hirsegrød med frugt. spiser for det meste meget lidt hvis overhovedet noget. På gode dage ½ dl. Vand af kop.
Hvis hun slet ikke spiser ammer jeg hende i stedet men forsøger at undvære amning her.

9/9.30: puttes og sover ml 30 min og 1 time 15 min.

Ml 10.30 og 11.30: frokost, mørkt rugbrød uden kerner m. forskelligt smørbart pålæg, agurk i hånden, lidt sødmælk og vand. Spiser ca 1 hel skive af de små skiver rugbrød. Ammes efterfølgende.

13/14: puttes til middagslur. sover meget forskelligt her men ml 30 min og timer.

15/16: eftermiddagsmad, moden frugt i små stykker, bondebrød med smør og 1 ostehaps. Forsøger indimellem med grød her men uden den store succes.

18. familiemad, små stykker kartoffel, grøntsager evt med sovs eller hvad vi nu får som fx kødsovs eller lasagne. Supplere indimellem med risgrød med grøntsager. Spiser igen kun en lille portion. ammes efterfølgende.

19.30 2-250 ml majsvælling, ammes nogle aftener umiddelbart efter hvis hun har tømt flasken og er mere sulten. puttes til nat.

Ml 22 g 24: Ammes i søvne.

Nat: ammes for det meste 1 gang et sted mellem 2 og 4. Hvis det er ud på morgnene/sent på natten forsøger jeg at tage hende fra brystet igen så hun ikke får for meget mælk her for at det ikke skal gå ...

Annonce

... udover morgenmaden.

Mine tanker omkring hendes måltider har været hvordan jeg bedst muligt fik hende til at spise grød/overgangsmad. jeg har forsøgt at samle måltiderne og give hende ca 3 timer imellem at hun tilbydes noget for at sikre mig hun er ordentlig sulten, ellers gider hun slet ikke. Og så har kodeordet i dne grad været variation - har hun fået noget 2-3 gange så gider hun det ikke mere! Men jeg har fundet ud af at hun er vældig glad for rugbrød og bondebrød, men jeg synes jo ikke at jeg kun kan give hende brød - eller hvad?

Jeg har en mistanke om at hendes mave/tarmfunktion driller indimellem. Det er meget ofte sådan at hun spiser godt et par dage, får lidt hård mave og vil så slet ikke spise andet end min mælk indtil maven er i orden igen. Kan lidt forstoppelse/træg mave være årsag til at hun ikke vil spise?

Jeg har netop afsluttet en uges lactulosekur med kun 1 ml dagligt som har hjulpet på afføringen. Hendes mave er meget sart så da jeg startede med 2 ml reagerede hun ret kraftigt med opkast, mavekneb og luft i maven.

Hun vil ikke spise sveskemos så har du nogen alternative fødevarer jeg kan give hende til at holde maven igang?

- har du nogen ideer til ikke skemad så jeg kan variere lidt? Hun gider heller ikke frugtmos men vil gerne gnave i frugtbåde og lignende.

- Og er det ok at give hende lidt forskelligt hjemmebagt brød eller skal det fortsat være glutenfri?

- hvordan er det nu med kerner i brød? må hun få det hvis hun kan spise det eller er det for hårdt ved maven?

- og er det ok at hun smager på al vores mad nu hvor det kun er "rigtig" mad hun gider? Og hvad skal jeg være forsigtig med?

Håber du endnu engang kan hjælpe os videre ;0)

Venlig hilsen

Tinusmor og Alma

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla